maandag 17 maart 2014

7. Montyn/ Dirk Ayelt Kooiman

Oorlog der contrasten

Een oorlog is een periode vol contrasten. Vaak word je in een oorlog gezien als goed of fout. De neutrale middenweg lijkt te verdwijnen. Of je word gezien als goed of fout is niet alleen voor jezelf een last, maar ook voor familie en vrienden. Dit betekent dat de kant die je opgaat niet alleen het lot kan bepalen van jezelf, maar ook van anderen. Het onderscheid tussen goed en kwaad word vaak gebaseerd op de keuzes die je maakt. Als voorbeeld is natuurlijk de alom bekende/beruchte oorlog, die het bestaan van miljoenen bedreigde , te noemen. De Tweede Wereldoorlog. Deze oorlog heeft diepe sporen nagelaten, maar heeft tevens de wereld die we nu kennen gevormd. Men was zich ervan bewust dat dit nooit meer mocht gebeuren. De Duitsers werden aangewezen als hoofdschuldigen, maar waren alle Duitsers fout? Dit is een vraag die Dirk Ayelt Kooiman in zijn boek Montyn over de gelijknamige schilder. Het boek vertelt het waargebeurde verhaal van de latere schilder Jan Montyn die in de Tweede Wereldoorlog voor de keuze tussen goed en kwaad werd gesteld. Hij koos ervoor zich, deels door zijn strenge opvoeding, aan te sluiten bij een Nationaalsocialistische jeugdbeweging te vergelijken met de Hitlerjugend.

Het boek Montyn is niet volledig chronologisch geschreven. Het boek begint in Vietnam, waar Montyn werkt aan het opzetten van kindertransporten naar Europa en de Verenigde Staten.  Na een tijdje word d.m.v. een flashback overgeschakeld naar de jeugd van Montyn. Zijn vader is priester in de plaatselijke kerk in zijn woonplaats Oudewater. In zijn tienerjaren sluit Montyn, die op zoek leek naar zijn identiteit, zich aan bij een nationaalsocialistisch jeugdbeweging. Deze flashback die bijna het hele boek voortduurt en wel chronologisch is opgebouwd zorgt voor een goed leesbaar boek.

Een tweede zeer positief aspect aan het boek, is het feit dat het ontzettend vlot geschreven is. En daarmee wil ik zeggen dat er gebruik wordt gemaakt van korte zinnen. Wat natuurlijk garant staat voor duidelijke bondige beschrijvingen. Dit voorkomt ellenlange beschrijvingen en in mijn ogen onleesbaar gebruik van symbolisme. Hierdoor is het boek aantrekkelijk en is het erg moeilijk om met lezen te stoppen.

Een derde opnieuw positief aspect van het boek is dat het zeer realistisch overkwam op mij als lezer. De oorzaak is dat het door de auteur gekozen perspectief. Het gebruikte perspectief is het zogenaamde ik-perspectief. Het gevolg hiervan is dat je jezelf als lezer makkelijk kan identificeren en verplaatsen in de hoofdpersoon. Het interessante hiervan is dat de lezer zich in zekere mate een beeld kan krijgen van de beweegredenen voor zijn soms omstreden keuzes.

Tot slot is het uniek dat dit boek de oorlog belicht vanuit een meer Duits georiƫnteerde hoek. Dit in tegenstelling tot de meeste boeken met als onderwerp de Tweede Wereldoorlog. De meeste boeken zijn logischerwijs geschreven vanuit geallieerde hoek. Het voordeel van het gekozen perspectief is dat je meer en meer merkt dat heel veel Duitse soldaten niet bewust foute dingen hebben gemaakt. Het enige wat die jongens deden was het opvolgen van orders.

Samenvattend kunnen we stellen dat ik zeer positief ben over dit boek en dat ik maar weinig aspecten kan vinden. Waarschijnlijk is de reden hiervoor dat dit boek helemaal is geschreven in mijn stijl en weinig concentratie of interpretatievermogen vereist.  Er is door het positieve beeld dat ik van dit boek heb ook geen reden om een ellenlange conclusie. Kortom vind ik dat Kooiman erin is geslaagd om zeer leesbaar, interessant en uniek boek neer te zetten.  

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten